Skip to main content

Van mestput tot ballenbak

VOOr 2000 bevolkten varkens er de ruimte, nu glijden er kinderen gierend de ballenbak in de oude mestput in. Voormalig varkenshouder Henk van den Broek en zijn vrouw Anja, verpleegkundige van beroep, vieren deze maand het 15-jarig bestaan van Hullie Speelboerderij. Gedeputeerde Anne-Marie Spierings reikt de Agrofoodpluim van oktober uit aan dit ondernemende stel, die uit een lastige beslissing een succesvolle onderneming wisten neer te zetten.

Toen de varkenspest in 1997 uitbrak en er veel nieuwe regels voor veehouders werden ingesteld, stelden Henk en Anja van den Broek zich de vraag: willen we dit blijven doen tot ons pensioen? Met een gemiddeld Brabants varkensbedrijf met zo'n 1000 vleesvarkens, 150 zeugen en een aantal hectare snijmais was het niet gemakkelijk boeren in die periode. Uiteindelijk hebben we de stoute schoenen aangetrokken en meegedaan aan de opkoopregeling. Dan rest de vraag: "wat nu?" vertelt van den Broek. De stallen stonden nog, en onze jonge kinderen inspireerden ons tot het idee van Hullie. In de buurt zat wel recreatie, maar nog niets als een speelboerderij. Zo hebben we van een bedreiging een kans gemaakt.

Duurzame bedrijfsvoering en verdienmodel De varkensstal werd flink verbouwd, en in 2002 opende Hullie zijn deuren. Inmiddels staat er een jubilerende onderneming met ruim 55 medewerkers en jaarlijks meer dan 150.000 bezoekers, en is er al een extra hal gebouwd. De onderscheidende filosofie van Hullie richt zich op een leuk dagje uit voor jong en oud: de ouder of begeleider moet ook met een lach naar huis gaan. "We bieden volwassenen gratis toegang, lekker eten en een fijne plek om te zitten en goede Wi-Fi."

Gedeputeerde Anne-Marie Spierings (Agrarische ontwikkeling): "Ik heb bewondering voor hoe Henk en Anja van den Broek succesvol met hun bedrijf in nieuwe weg ingeslagen zijn. Dat vergt een echte ondernemersmentaliteit. " Van den Broek vult aan: "Deze onderneming biedt grip op ons verdienmodel. We zijn nu veel minder afhankelijk van de markt, en bepalen zelf onze marges en prijsstelling. Door alleen kinderen te laten betalen voor toegang of een abonnement, en ook aandacht te schenken aan volwassenen, trekken we een breed publiek. Zo doen we ook bedrijfsuitjes of is er live muziek op het terras. Met thema-activiteiten proberen we het hele jaar rond te draaien."

Brabantse cultuur en educatie

Bij Hullie is geen toestel mechanisch aangedreven en ligt de nadruk op fysieke beweging en educatie. Dat uit zich in een speciale speelhal rond natuurverschijnsel "de Breuk van Uden" en veelvuldig gebruik van het Ujese dialect. De Brabantse bourgondische cultuur is terug te vinden in het menu vol streekproducten. "We bakken Ujese eitjes van de Stipkip uit Uden, en serveren Aardbeien van Jan. Ook al het vlees en groenten komt uit de buurt. Zo steunen we onze lokale ondernemers." Ook werken de ondernemers samen met collega's binnen de lokale ondernemersclub. Daar rollen gezamenlijk georganiseerde evenementen in natuurgebied de Maashorst uit.

Ambities voor de toekomst Het stel zit volop plannen voor de toekomst, en duurzaamheid is daar een onderdeel van: "We kopen efficiënt in, doen nu een proef met zonnepanelen en hebben nu sinds een jaar volledig composteerbare frietbakjes. Die zijn gemaakt van vezelpulp uit suikerriet. Dat is iets kostbaarder, maar wij hebben het ervoor over." Daarnaast blijven ze continu groeien en genieten nog elke dag, vertelt van den Broek. "Het grootste verschil is dat wij weer voldoening in ons werk hebben. Het zou top zijn als de kinderen Hullie voortzetten als familiebedrijf, en die kans zit erin. We zijn erg trots op wat we neer hebben gezet en dat we de Agrofoodpluim in ontvangst mogen nemen!"